Detail

Jak správně pečovat o klimatizaci?

Jak správně pečovat o klimatizaci?

Klimatizace v automobilech se dnes stala již samozřejmostí. Aby mohla klimatizace v automobilu správně fungovat, nesmíme zapomínat na její pravidelnou údržbu a čištění - není totiž bezúdržbová. V tomto článku naleznete rady, jak se správně o klimatizaci starat.

Nečistoty se do klimatizace v autě dostanou díky tomu, že klimatizace mimo vlastní chlazení také odebírá ze vzduchu jeho vlhkost. Tato vlhkost se pak hromadí v klimatizačním zařízení zvaném výparník a zachytávají se v ní drobné částečky nečistot z vnějšího prostředí. Takové místo je ideálním útočištěm pro množení plísní, mikroskopických hub, bakterií, virů nebo třeba roztočů. To má pak za následek vznik pro zdraví nebezpečných alergenů, které dráždí dýchací ústrojí anebo způsobují onemocnění horních cest dýchacích.

Předejít tomuto můžeme i pravidelným pouštěním klimatizace cca jednou měsíčně nezávisle na počasí nebo ročním období. Například v zimě nám klimatizace pomůže rychleji zprůhlednit zamlžená okna. Další prevencí je pak po skončení jízdy klimatizaci vypnout, zapnout ventilátor na plný výkon a kabinu vozidla vyvětrat.

Jak správně dezinfikovat klimatizaci

Nejjednodušší variantou jsou spreje. Ty můžou být interní nebo externí.

Interní sprej položíme na podlahu ve vozidle u sedadla vedle řidiče, namíříme směrem pod přístrojovou desku, otočíme ventil a necháme celý vystříkat. Vypneme klimatizaci, pustíme ventilátor na maximum a zapneme vnitřní okruh.

Externí sprej aplikujeme do sání z venku. Demontujeme kabinový filtr a zapneme ventilátor na maximum a vypneme klimatizaci. Klapku nastavíme na vnější okruh.

Další metodou je ultrazvukový vyvíječ par

Tato metoda je účinnější, protože tento přístroj vytvoří desetkrát menší kapku než sprej. Postupuje se stejně jako v případě interního spreje. Po chemické stránce jsou spreje a ultrazvukový vyvíječ par stejné.

Výměna či doplnění chladiva

Při běžném provozu dochází k drobným únikům chladiva. Většina výrobců automobilů uvádí jako přijatelný únik asi 15 % hmotnosti chladiva za rok

Nedostatečné množství chladiva v klimatizaci neznamená pouze pro posádku vozidla nižší komfort při jízdě, ale hlavně jde o vážný technický problém.

Při nižším množství chladiva též dochází k nedostatečnému mazání kompresoru, čímž dojde k jeho brzkému opotřebení a následné drahé opravě.

Pokud je v AC systému malé množství chladiva, tak spojka kompresoru je déle sepnutá a nebo stáloběžný kompresor běží na vyšší výkon, což způsobí větší zatížení motoru a tím i vyšší spotřebu paliva.

Pravidelný servis

Pro správný chod klimatizace doporučujeme nechat doplnit chladící médium a olej každé dva roky. Pokud klimatizaci používáte častěji i během roku, měli by jste navštívit odborníky jednou ročně.