Detail

Jak správně sedět ?

Jak správně sedět ?

Bezpečí a pohodlí. Význam automobilových sedaček je po pravdě řečeno poměrně podceňován. Přitom, právě na tomhle místě, a to buď pohodlně a bezpečně nebo naopak, strávíme ročně asi 300 hodin, tedy 12 a půl dnů a nocí.

Začněme tedy tím, jak důležitý je výběr nového vozu, zvláště to platí pro motoristy středního věku, kteří již mohou mít problémy s bolestmi zad a páteře. Zajímat bychom se tedy měli stejně tak o výkon a spotřebu, velikost zavazadelníku nebo výbavu, jako o sedačky. Především řidiče.

Vezměme prostý fakt, že jste menšího vzrůstu a ani při posuvu sedačky vpřed dostatečně dobře nedošlápnete na pedály. Že to je vážný problém, poví lidé menšího než průměrného růstu. A nejde jen o pohodlí, sklouznutí nohy z pedálu může znamenat v nevhodný okamžik hrozbu havárie. Nebo nastavení airbagu ve volantu, výška a nikoliv ideální polohu bezpečnostního pásu… Zkrátka sedadlo, a to jak „padne“ právě nám, má mimořádný význam. Proto je na místě si tak zvaně „posedět“ v autě, které jste si vybrali. To je rada nejen prodejců automobilů, ale i odborníků ÚAMK. Je znám fakt, že ti, kdo najezdí ročně 20 000 a více kilometrů, si nesprávným výběrem mohou způsobit trvalé zdravotní následky.

Zvláště v současnosti, kdy má samotná sedačka řadu parametrů – nastavitelnou délku sedáku (případnou možnost jejího prodloužení), výšku opěradla, výšku a polohu nastavení opěrky hlavy, bederní opěrky, možnost vyhřívání či odsávání sedačky, elektrické nastavení s pamětí… A to nemluvíme o potazích: látkových, kombinace s kůží, kožených… Samozřejmě nelze pominout ani bezpečnostní výbavu jako je počet airbagů, včetně například kolenního. Zkrátka sedadlo je dnes složité zařízení.
Prvním krokem je tedy správně si vybrat, druhým pak „umět“ v autě správně sedět. Ti, kdo nezvolí správnou sedačku i polohu v ní, si mohou následně stěžovat na bolesti zad, napětí, bolesti krku, únavu, bolest v nohou a ramenech, problémy s koncentrací, nebo bolesti hlavy. Dost dlouhý výčet, aby nám stálo za to před jízdou, zvláště tou delší, znovu si a správně nastavit sedačku.

Odborníci ÚAMK nabízejí několik rad, jak autosedačku správně nastavit.

  • Předtím, než sedadlo nastavíme definitivně, měli bychom to udělat „nahrubo“ a pak doladit posun a výšku sedáku, sklon opěradla, výšku hlavové opěrky.
  • Nastavitelný sedák zvedněte tak vysoko, jak je to možné. Ideální je vzdálenost mezi hlavou a střechou jen na šíři palce. Proč? Zaručuje to pro řidiče dobrý výhled z vozu.
  • Správně nastavit vzdálenost od pedálů, takže při jejich prošlápnutí zůstává noha lehce ohnutá, nikoliv zcela rovná.
  • V případě možnosti korigování délky sedáku, by měl mezi kolenem a předním okrajem sedáku vzniknout volný prostor na šíři 2-3 prstů.
  • Sklon sedáku je vhodný takový, kdy pedály můžete prošlápnout bez větší námahy a stehna jsou na sedáku volně, takže posed dovoluje odpočinek.
  • Srovnejte sklon opěradla. Jakmile natáhnete paže, věnec volantu by měl být v místě ohybu zápěstí. 
  • Nastavte opěrku hlavy tak, aby horní její část byla ve stejné výšce jako temeno hlavy. Vzdálenost mezi hlavou a opěrkou je třeba nastavit tak blízko, jak je to jen možné (maximálně 3 cm).
  • Bezpečnostní pásy leží na těle příjemně, aniž by škrtily.
  • Nastavte bederní opěrku tak, aby podporovala přirozený tvar páteře.

Ergonomická autosedačka zvyšuje aktivní bezpečnost. Je to prosté, pohodlně sedící člověk není tak unavený a déle je koncentrovaný na řízení. Zároveň s tím, díky správnému posedu za volantem, má kratší reakce a optimálně reaguje na různé situace.
Také v oblasti pasivní bezpečnosti pomáhají sedadla a jejich správné nastavení v případě havárie zmírnit škody. To se týká jak ideálního účinku čelního nebo bočních a okenních airbagů, tak funkce aktivní opěrky hlavy, která se v okamžik havárie přitlačí k hlavě a zamezí poškození páteře. Při nárazu do vozidla zezadu je totiž pohyb těla řidiče vpřed ještě urychlen. Zatímco hlava zůstává ve své původní poloze. Následně hlava následuje tělo. Tento pohyb krční páteře, podobný pohybu biče, je často natolik silný a nebezpečný, že dojde k poranění. A to například vazů, svalů, nervů a obratlů krční páteře. Typickými následky jsou: bolesti hlavy a krku, nebo dokonce nevolnost a potíže se soustředěním. A to všechno dokáže přinejmenším eliminovat správně nastavená opěrka hlavy.

Další důležitou součástí pasivní bezpečnosti jsou předpínače bezpečnostních pásů, atd. Všechny tyto prvky nabídnou maximální účinek pouze tehdy, pokud má řidič správně nastavenou polohu sedadla.
Například pokud jde o čelní airbag, minimální vzdálenost mezi horní částí těla a airbagem ve volantu by měla být 25 - 30 cm. Příliš malá vzdálenost nedovoluje rychlý pohyb paží s volantem v případě nutného úhybného manévru vozidla. Kromě toho, když je řidič příliš blízko k airbagu, může to mít fatální následky při nehodě, vzhledem k vystřelení bezpečnostního nafukovacího vaku.
Pokud jde o opěradlo, má být vždy v poměrně vzpřímené poloze. Je-li opěradlo příliš sklopeno, řidič na sedadle ztrácí správný kontakt s pedály, volantem, ovládacími prvky vozidla…

Zkrátka musíme na závěr opět zopakovat, že vše za volantem má svůj smysl,“ říká i ze své závodní zkušenosti prezident ÚAMK JUDr. Oldřich Vaníček. „I dnes jako běžný řidič pamatuji na nastavení sedadla, posed za ním. Když tohle budeme mít na paměti, bude naše jízda pohodovější a bezpečnější.

 

 

 

Zdroj: foto a text – ÚAMK