Detail

Autoklub ČR pro Vás testoval zimní pneu

Autoklub ČR pro Vás testoval zimní pneu

Tradiční test Autoklubu ČR pro zimní sezónu 2015/2016 prověřil zimní pneumatiky rozměru 185/60 R15, a to jak z prémiového segmentu, tak i segmentu středního (quality), a především budget segmentu; pneumatiky tohoto rozměru jsou mj. používané na vozech Škoda Fabia III.

Výběr pneumatik v testu představuje nejvíce komunikované značky v České republice, a také jejich přirozené i nové konkurenty. Referenční pneumatika Continental ContiWinterContact TS 850 nastavil ostatním účastníkům laťku 100% hodnocení; v některých dílčích disciplínách byla referenční hodnota překonána. Z pohledu celkově vyvážených vlastností však pneu značky Continental potvrdila výhody prémiového segmentu.

Test posoudil různé typy dezénu, především asymetrickou a směrovou konstrukci a jejich účinnost především na sněhu. Zimní dezény s bohatým lamelováním mají lepší záběr na sněhu, lépe brzdí na mokru, mají však horší odvod vody. Pouze referenční stoprocentní výkon je považován za „velmi dobrý“. Hodnota 2,9% pod referenci ještě představuje „dobrý“ výkon, hodnota 6,4% již posunuje pneumatiky do kategorie „dostatečný“ a 8,6% znamená pneumatiky „nevyhovující“ - viz shrnutí výsledků testování.

Autoklub ČR testoval pro nastávající zimní sezónu patnáctipalcové zimní pneumatiky. Na mokru a suchu zvítězil Continental ContiWinterContact TS 850, na sněhu o 0,6% lépe bodovala Sava Eskimo S3+, která potvrdila dlouhodobý dobrý zimní standard. Výsledky testu pomohou řidičům nejenom si vybrat pneumatiky podle výkonnosti a ekonomické situace, ale umožní jim i pochopit příčiny vzniku extrémních situací a vyvarovat se jich.

Základní údaje o testován í
Autoklub ČR pro zimní sezónu 2015/2016 připravil nový test zimních pneumatik rozměru 185/60 R15. Testovány byly pneumatiky (uvedeny v pořadí podle celkových výsledků; v závorce země výroby):

  • Continental ContiWinterContact TS 850 (Francie)
  • Semperit Speed-Grip 2 (Portugalsko)
  • Sava Eskimo S3+ (Turecko)
  • Hankook Winter i*cept RS W442 (Maďarsko)
  • Nexen Winguard Sport (Korea)
  • Riken Snowtime B2 (Srbsko)
  • Nankang Snow SV2 (Čína)

Jako referenční byly zvoleny pneumatiky Continental ContiWinterContact TS850, které jsou standardním ukazatelem všestranné výkonnosti; jejich velmi dobré hodnocení potvrzují výsledky velké většiny uskutečněných testů zimních pneumatik. S nimi byly poměřovány především záběrové a brzdné vlastnosti ostatních značek.

Testování se uskutečnilo ve švýcarském Ulrichen, kde jsou stabilní zimní podmínky a na polygonu poblíž německého Hannoveru. K testování byly použity vozy Škoda Fabia III, VW Golf 7, VW Touran 1,4 TFSI; hustění 2,1 bar vpředu, 2,2 bar vzadu.

Výsledky testování

Výsledky testování  - shrnutí


Význam barev hodnocení: zelená = velmi dobré, žlutá = dobré, oranžová = uspokojivé, červená = dostatečné, fialová = nevyhovující

Výsledky testování podrobněji
Suchý povrch - brzdění s ABS

Brzdění s ABS na suchém asfaltu představuje elementární schopnost zimních pneumatik zabrzdit, tedy dosáhnout nulové rychlosti. Rozdíl 2,8 m mezi prvními pneu zn. Nankang a posledními Riken v testu představuje tři čtvrtiny délky vozu. Za zmínku při vyhodnocení brzdných drah stojí schopnost motoristů brzdit bez kompromisů, tedy tak intenzivně, jak si to situace vyžaduje

Suchý povrch - zbytková rychlost při brzdění s ABS
Zatímco nejlepší pneu Nankang zabrzdila, zbytková rychlost pneu Riken byla stále 24,4 km/h, což na suchu prezentuje dostatečně velkou rychlost při střetu s překážkou na vozovce. Opět je potřeba brát v úvahu schopnost pneumatiky zabrzdit a reakční rychlost řidiče při uskutečňování brzdné operace. Výkon při brzdění na suchu předznamenal pád výkonu pneumatik Nankang na mokru a především na sněhu.

Suchý povrch - handling 
Test vyhodnocuje průměrný průjezdový čas na okruhu délky 3330 m plném zatáček připomínajících rychlou jízdu v regionálním prostředí. Rychlé změny směru jízdy prověřuje schopnosti jak jednotlivých typů dezénů, tak běhounových směsí. A protože výkon při brzdění na suchu ovlivňuje i ovladatelnost na suchém handlingu, pořadí bylo podobné jako u ostatních disciplín na suchu - Nankang, Semperit, Continental, Hankook, Nexen, Sava, Riken.

Nicméně, částečně odlišný byl pohled na suchý handling ze strany testovacích jezdců, kteří v rámci subjektivního hodnocení přeskládali tabulku v pořadí Continental, Semperit, Hankook, Nankang, Sava, Nexen, Riken. Subjektivní test reprezentoval výkonost pneumatik při přenosu sil na vozovku, respektive rychlost reakce pneumatik na volant na suchu.

Mokrý povrch - aquaplaning příčný
Aquaplaning příčný, tedy např. jízdu ve vyjeté koleji naplněné vodním sloupcem až 5 mm, kdy pneumatika ztrácí kontakt s vozovkou, nejlépe zvládly pneu Hankook, následovány pneu Nexen a Continental. (Na vodě se začínaly prokazovat konflikty mezi jednotlivými konstrukcemi, kdy pneumatiky, které lépe odolávaly aquaplaningu, ve finále hůře brzdily na mokru.)

Zrychlení na vodním sloupci 5 mm a tím i schopnost odvádět vodu v přímém směru nejhůře zvládly pneumatiky Nankang.

V případě vzniku příčného aquaplaningu Autoklub ČR doporučuje neměnit prudce směr jízdy a držet natočení kol. Pokud je to nutné, je efektivnější umístit pneumatiky s hlubším dezénem dozadu, protože ten lépe udrží vozidlo na vozovce při souběžném snížení rychlosti s větší efektivitou na zadních brzdách.

Mokrý povrch - aquaplaning podélný
Aquaplaning podélný představuje rozdíl v rychlosti předních a zadních kol, tedy situaci, kdy měřený prokluz předních kol překoná 15% při průjezdu vodním sloupcem 9 mm. Jde o rychlost, do které jsou pneumatiky proti této situaci odolné.

Dojde-li ke vzniku podélného aquaplaningu, otáčky předních kol se extrémně zrychlí, tachometr letí nahoru a při pokusu o změnu směru jízdy vůz na volant nereaguje - přední kola ztratila kontakt s vozovkou.

Aquaplaning podélný, a tím prokluz předních kol, a odolnost při záběru průjezdu vodním sloupcem 9 mm nejlépe zvládly pneu Continental následovány ostatními značkami v pořadí Hankook, Sava, Semperit, Nexen, Riken a Nankang.

Zatímco nejlepší Continental odolával vzniku podélného aquaplaningu až do rychlosti 79,7 km/h, nejhorší Nankang vyletěl z trasy již při rychlosti 71,3 km/h. Diference v dosažené rychlosti byla 8,4 km/h, což představuje nutnost snížit rychlost o cca 10 km/h.

Mokrý povrch - cornering
Zatáčení na mokrém povrchu (tzv. cornering), a tím i průměrnou maximální rychlost při průjezdu kruhovým obloukem, zvládaly nejlépe pneu Continental, Semperit, Sava, Nankang, Nexen a Hankook. Posledními zůstaly pneu Riken s odstupem 0,96 s při průjezdu okruhem o průměru 55 m. V praxi to znamená např. schopnost pneumatik bezpečně vyjet z dálnice na mokrém asfaltu.

Mokrý povrch - handling
Mokrý handling představuje situace, kdy velmi často dochází k dopravním nehodám v regionálním provozu. Jde o schopnost pneumatik přenášet síly z volantu na vozovku na mokru a otáčet vůz ve směru vedení pneu, tedy o stanovení bodu zlomu, kdy lze vůz ještě bezpečně v zatáčce ovládat. Důsledkem jsou časté nedotáčivé smyky hlavně u vozů s předním náhonem a z toho plynoucí časté nehody - vůz akceleruje ven z vozovky nebo končí čelem před protijedoucím vozidlem. Čím pomalejšího průměrného času pneumatika dosáhla, tím hůře dokáže přenášet boční síly na vozovce i při intenzivním brzdění.

Mezi testovanými pneumatikami se projevily jako nejvíce nebezpečné pneu Nankang. Na handlingovém okruhu dlouhém 1.823 m měly oproti nejlepším Continental čas o cca 9,3 s horší.

Mokrý povrch - 4X4 brzdy s podporou ABS
Test 4x4 ABS brzdy na mokru nejlépe zvládly pneu Continental, a to o 17,7 m před posledními Riken. Extrémní brzdění z rychlosti 100 km/h na 0 km/h na mokrém asfaltu představuje, vedle handlingu, druhou nejčastější příčinu neřízených střetů na vozovce. Pneumatiky v pořadí Continental - 63,8 m, Semperit - 65,9 m a Sava, která se ještě přibližuje brzdné dráze 70,8 m, představují dostatečnou brzdnou sílu. Ostatní pneu již na mokru nedrží s ostatními krok, a poslední Riken ve chvíli, kdy vůz s pneu Continental již zastavil, stále „letěl“ rychlostí 46,5 km/h, což znamená dalších skoro 18 m délky brzdné dráhy a tomu odpovídající důsledky při střetu s překážkou.

Sníh- 4X4 brzdy s podporou ABS
V brzdném výkonu na sněhu s podporou ABS z 50 km/h na nulu se nejlépe předvedly pneu Sava s brzdnou dráhou 32 m následovány značkami Continental, Riken, Hankook, Semperit, Nexen, a na závěr Nankang. Zbytková brzdná dráha 5,7 m při krizovém brzdění na sněhu představuje skutečné nebezpečí pro ostatní účastníky silničního provozu, např. pro rekreanty v horských střediscích. I zde hrají roli další elementy při extrémním brzdění, jako jsou např. reakční rychlost řidiče a hloubka dezénu pneumatik.

Sníh - handling -4/-6 °C
Průměrný čas při výjezdu do kopce na trati dlouhé 1450 m absolvovaly všechny testované značky, až na Nexen a Nankang, s rozdílem 1,1 s, což je na měřené dráze zanedbatelný rozdíl. I zde platí, že zkušenosti řidiče, záběr a boční vedení v zatáčkách hrají klíčovou roli při dosažení adekvátního času.

Sníh - ASR akcelerace na sněhu
Měření záběru na sněhu s asistencí podvozkového systému ASR reprezentuje prudký rozjezd z 0 na 20 km/h a tedy vzdálenost potřebnou k dosažení měřené rychlosti. Protiskluzový systém při tom reaguje na přenos síly motoru na pneumatiky a reguluje vyšší otáčky ve vztahu ke schopnostem pneumatiky tyto síly absorbovat. Hranici 8 - 8,3 m dosáhly pneu v pořadí Continental, Sava, Riken, Semperit, Hankook. Poslední Nexen a Nankang dosáhly hodnoty potřebné k dosažení rychlosti 20 km/h až o 1 m delší.

Sníh - záběr na sněhu
Disciplina záběr na sněhu vyhodnotila efektivitu pneumatik při dosažení co největšího tahu při prokluzu do 60%. Záběrové vlastnosti pneumatik lze přepočíst na schopnost dosáhnout síly přepočítané na kilogramy, kde hranici 315 kg a více dosáhly značky Sava a Continental, o skoro 40 kg v tahu méně dosahovaly pneu Nexen ( - 31 kg) a Nankang ( - 38,8 kg ). Znamená to, že čím větší je schopnost utáhnout více kg, tím lepší je záběr na sněhu.

Vnější hluk
Rozdíl 2,3 dB mezi nejtiššími pneu Nexen a posledními Sava není při rychlosti 50 km/h z pohledu účastníků silničního provozu nikterak dramatický. Při rychlosti 80 km/h odchylka 2,5 dB a max. dosažená hlučnost 73,2 dB mohou pro chodce znamenat vyšší úroveň hluku. Značka Nexen v tomto případě vsadila na asymetrický dezén, který si s úrovní hluku poradil nejlépe. Stejné vítězství zaznamenaly pneu Nexen i v subjektivním hodnocení akustického a jízdního komfortu.

Valivý odpor
Nejmenšího valivého odporu a tedy schopnosti odolávat silám působícím proti pohybu vozidla dosáhla pneu Continental ContiWinterContact TS850 (EU štítek - E), následována Nexen Winguard Sport (EU štítek - E), Semperit Speed-Grip 2 (EU štítek - F), Riken Snowtime B2 (EU štítek - F), Hankook Winter i*cept RS W442 (EU štítek - F), Sava Eskimo S3+ (EU štítek - E) a posledními Nankang Snow SV2 (EU štítek - E). Test opět prokázal disproporce mezi hodnotami na EU štítcích a skutečně naměřenými hodnotami valivého odporu. Jakkoli ekologie a hospodárnost hrají v silničním provozu stále důležitější roli, při výběru zimních pneumatik je nutno brát na zřetel rozpor mezi valivým odporem a záběrovými a brzdnými vlastnostmi produktů.

Závěr
Autoklub ČR testoval pro nastávající zimní sezónu patnáctipalcové zimní pneumatiky. V testu nejlépe obstály pneumatiky Continental ContiWinterContact TS 850, následovaly pneu Semperit Speed-Grip 2 a Sava Eskimo S3+. Uspokojivých výsledků dosáhly pneu značky Hankook Winter i*cept RS W442. Pneumatiky Nexen Winguard Sport a Riken Snowtime B2 byly hodnoceny pouze jako dostatečné. Nevyhovující výsledky byly zaznamenány u pneu Nankang Snow SV2, a to především díky výkonu na sněhu. Testy zimních pneumatik ukazují meze výkonnosti na suchu, na mokru a na sněhu. Autoklub ČR doporučuje používat pneumatiky s nejvíce vyváženými vlastnostmi. Kvalitní zimní pneumatiky musí podávat dobré výsledky ve všech měřených kategoriích.

Tisková zpráva AČR