Detail

Jak hloubka dezénu pneu ovlivňuje brzdnou délku?

Jak hloubka dezénu pneu ovlivňuje brzdnou délku?
ÚAMK se tento týden rozhodl otestovat rozdíl v brzdné dráze mezi u nás nejčastěji používanou zimní pneumatikou Barum Polaris 3 rok výroby 2011 se vzorkem 5 mm a Barum Polaris 3 rok výroby 2014 se vzorkem 8 mm, obě pro Škodu Fabii II. generace o rozměrech 185/55 R15. Výsledky jsou zarážející!

Hloubka dezénu obouvané pneumatiky před zimou by neměla být menší jak 5 mm, jelikož se může během zimních měsíců stát to, že gumu sjedete pod zákonné 4 mm. Dokonce i náš nedávný test ukázal to, že hloubka dezénu má výrazný vliv na brzdnou dráhu vozu. „Ve městě je na mokré vozovce rozdíl v brzdné dráze mezi 8 mm a 5 mm vzorkem rovné 2 metry, to je více než polovina přechodu pro chodce, při jízdě na okreskách to dělá necelých 7 metrů a na dálnici se jedná o více než 14 metrů“, hodnotí výsledky testu prezident ÚAMK JUDr. Oldřich Vaníček.

 

„Výsledek nás hodně překvapil. Takový rozdíl totiž často může rozhodovat o životě a smrti ve městech, ale i mimo ně. Pokud ještě přidáme horší klimatické podmínky, jakými je sníh nebo námraza, jedná se o tak velkou výstrahu směrem k řidičům, že ji nemůžeme brát na lehkou váhu“, dodává Vaníček.


Testování bylo pak dále zaměřeno i na správný tlak v pneumatice. Pokud totiž budete mít podhuštěné gumy, hrozí vám nejen vyšší spotřeba paliva, ale i větší riziko dopravní nehody nebo aquaplaningu. „V testu se jasně ukázalo, že při snížení tlaku o 0,5 barů se zvýší spotřeba o 2% a až o 30% se zvýší riziko dopravní nehody a sníží kilometrový výkon vozu. Dokonce se nám při testu ve vysoké rychlosti stalo, že podhuštěná pneumatika po najetí na nerovnost praskla“, uzavírá výsledky testování na uzavřeném polygonu prezident ÚAMK.


Barum Polaris 3 - 8 mm

 

 

 








 

KDY MÍT ZIMNÍ PNEUMATIKY, POKUD JEDU DO HOR?

V Evropě je řada států, které datumově nenařizují užívání zimních pneumatik, ale mají zákonem stanoveno, že je musí motorista užívat za zimních klimatických podmínek. Tento zákon je například na Slovensku, Polsku, Německu, Francii a Švýcarsku. V Itálii ale zase platí mít zimní pneumatiky od 15. října do 15 dubna v Alpách a od 1. listopadu do 15. dubna ve zbytku země pro každé vozidlo bez ohledu na klimatické podmínky, podobné předpisy jsou v alpské zemi Rakousku. Tedy od 1. listopadu do 15. dubna.  

SANKCE V ZAHRANIČÍ PŘI POUŽITÍ LETNÍCH PNEUMATIK

Evropské státy zpravidla tento přestupek sankcionují částkou pohybující se okolo 60 až 80 Eur. Můžeme však najít i výjimky, jakou je například Rakousko, kde nám hrozí v případě zablokování dopravy nebo vážného ohrožení bezpečnosti silničního provozu pokuta až do výše 5000 Eur. V Německu zase platí povinnost mít v nádobce do ostřikovačů nemrznoucí směs. Za tento přestupek vám tam od tamní policie hrozí pokuta ve výši 40 Eur.

 

fota: Igor Sirota, ÚAMK
zdroj: ÚAMK