Detail

Opět zavádějící reportáž v pořadu Autosalon?

Opět zavádějící reportáž v pořadu Autosalon?

Prémiérově, ve čtvrtek 11. února, na PRIMA Cool a následně v sobotu 13. února, odvysílala televize PRIMA v pořadu Autosalon reportáž nazvanou „Kvalita českých autoservisů“. Podle našeho názoru se jedná o tendenční a neobjektivní reportáž.

Pravděpodobně okolo 9. prosince se natáčela reportáž do pořadu televize PRIMA Autosalon, kde figuranti televize navštívili celkem 5 servisů. Pomocí skryté kamery natáčeli chování a reakce na svůj požadavek - kolik může stát výměna tlumičů a oprava nefunkčního naklápění xenonových světlometů na voze Škoda Octavia, 2.generace, rok výroby 2006, najeto 168.000 km. Postupně navštívili 4 nezávislé servisy a nakonec autorizovaný servis Škoda. Sami jistě uhodnete, který ze servisů vyšel z „nezávislého testu“ nejlépe. Rádi bychom se pozastavili nad pár věcmi, které budeme rozporovat.

Za prvé si myslíme, že v jednotlivých servisech nebyly vzneseny stejné požadavky na kontrolu, popřípadě opravu vozu. Usuzujeme tak podle reakce zmíněných nezávislých servisů, které jsme kontaktovali.

V prvním servisu v Klatovech požadovali nacenění tlumičů. Byly nabídnuty tlumiče TRW a je pravdou, že se nemontují do prvovýroby. Ale jsou adekvátní náhradou na takto starý vůz. Požadavek na test tlumičů nezazněl. Naklápění xenonů nebylo opraveno, protože byla potřeba diagnostika nebo prohlídka na zvedáku, který nebyl volný. Určitě bychom v tom však nehledali chybu, že závada nebyla opravena na počkání. K rozporu, že tlumiče chtěli originál, které jsou navíc levnější, se vrátíme na konci článku.

V druhém servisu v Domažlicích proběhla návštěva, dle reportéra, nejlépe z nezávislých servisů. Světla byla opravena a údajně byly nabídnuty originál tlumiče. Což není pravdou, protože dle našeho ověření byly nabízeny tlumiče Bilstein. Proč to v reportáži nezaznělo? Zazněl požadavek na test zadních tlumičů, které dle servisu provádějí buď vizuální kontrolou nebo vůz pošlou do jiného servisu, který je pro test vybaven.

V třetím servisu v Dobřanech proběhla návštěva opět jinak a majitel servisu byl reportáží hodně rozhořčen. Den předem bylo do servisu ve večerních hodinách voláno a byla domluvena výměna tlumičů. Byly nabídnuty tlumiče značky KYB. Majitel je objednal, aby je měl ráno na výměnu připravené. Druhý den zjistil, že je objednal zbytečně. Takže se mu nedivíme. U takto malého servisu bychom opravu xenonových světel nepředpokládali. Zazněla výtka na velikost a polohu servisu, bláto a opět neoriginální tlumiče. Což tlumiče KYB nejsou, ale jsou používány do prvovýroby jiných automobilek. Takže velice kvalitní alternativa.

Ve čtvrtém servisu ve Stříbře proběhla návštěvu jen napůl. Vozidlo vlastně vůbec neviděli, pouze byla zjištěna cena tlumičů.

A je zřejmé, že do pátého (jediného autorizovaného) servisu nemělo cenu volat a ověřovat, jak kontrola proběhla.

V reportáži se nejvíce řeší cena tlumičů. Tu nabídly všechny servisy téměř stejnou, kromě jedné nabídky předních tlumičů za 2.500 Kč. Nad touto cenou se pak v komentáři na Primě pozastavují, že tolik snad nestojí tlumiče ani na Mercedes. Pokud vezmeme stejně starý Mercedes, třeba třídy A, dokáže aftermarket nabídnout tlumiče z druhovýroby už za tuto cenu J. V originále určitě ne.

A právě originální přední tlumiče na zmiňovanou Octavii stojí 2.995 Kč. Jedná se ale o opravdu originální tlumiče, jaké zákazník v opravnách požadoval. To nám potvrdil i reportér této reportáže (se kterým jsme rovněž hovořili), který za originální díl považuje ten, co jde do prvovýroby. V reportáži se ale muselo jednat o díly Škoda Economy, což určitě není originální díl do prvovýroby. A dle našeho názoru nabízené tlumiče v servisech jsou minimálně tak kvalitní a tyto značky dodávají své díly i do prvovýroby.

Je však pravdou, že cena dílů Economy je velice zajímavá, a to je určitě ohrožením pro nezávislé servisy do budoucna, kdy spousta servisů musí zapracovat na svém marketingu. Jak se prezentovat, jak vylepšovat služby, apod. Zákazník by měl vždy vybírat podle více kritérií, určitě by se ale neměl řídit touto reportáží.  

Pokud shrneme průběh reportáže, tak výměna tlumičů a cena nebyla v žádném servisu problémem. Nabízet na 10 let starou Octavii originál tlumiče je nesmysl, veškeré nabízené tlumiče jsou kvalitní náhradou, tlumiče Škoda Economy nejsou originálním dílem do prvovýroby. Test tlumičů byl požadován jen u jednoho, v jednom servisu vozidlo vůbec nebylo. Nemůžeme očekávat, že budou menší servisy vybaveny testerem tlumičů. Oprava naklápění xenonových světel je další skvěle vybranou závadou. Opět nemůžeme čekat, že takové servisy budou vybaveny pro tento typ opravy. Ale i tak 3 ze 4 nezávislých servisů byly schopny problém vyřešit nebo zajistit opravu.

Nejsme asi jediní, komu se reportáž nelíbila, o čemž svědčí reakce představitelů servisů, distributorů a negativní komentáře na stránkách pořadu. Na ně reaguje pan Václav Šafář, kontaktní osoba portálu skodaeconomyservis.cz, což opět ukazuje na to, že reportáž asi nebyla tak úplně nezávislá. 

Reportáž můžete vidět ZDE a obrázek si udělejte sami.

PS: Až si pustíte zmíněnou reportáž, všimněte si i použité hudby. Temná u nezávislých servisů a radostná u návštěvy autorizovaného servisu. To taky o něčem svědčí.

Zdroj: motofocus.cz
Foto: autosalon.iprima.cz